Kabina sypialna: Wejkama Heavy Truck, Spojkar Spojtrak, Moto Wektor Twin Cab

Zabudowy samochodów dostawczych :: wywrotka tylnozsypowa, wywrotka trójstronna

www.renaultdostawcze.pl

MASTER kabina sypialna

Kiedyś zapytałem pewnego doświadczonego kierowcę Mastera z zabudową na 10 europalet o komfort w kabinie. Odpowiedział, że jest świetnie, ale jednej rzeczy brakuje - tachografu... Tachograf jest rejestratorem i poniekąd ogranicznikiem czasu pracy kierowcy w pojazdach o dmc > 3500 kg. Popularność Mastera w transporcie międzynarodowym bierze się stąd, że jako pojazd o dmc = 3500 kg tachografu mieć nie musi. Dlatego właśnie użytkownicy Masterów zwykle spędzają za kierownicą wiele godzin... bardzo wiele godzin... a jak już przestają jechać, to gdzieś muszą zatrzymać się na sen. A śpią zwykle ... w samochodzie.

Do roku 2012 typowy Master do transportu międzynarodowego posiadał górną kabinę sypialną, zwaną przez kierowców "kurnikiem" lub "gołębnikiem". W roku 2013 firma WEJKAMA wprowadziła kabinę tylną. Niedługo potem podobne rozwiązania przedstawił SPOJKAR i MOTO WEKTOR. Czy tylna kabina sypialna jest rozwiązaniem, które wyprze dotąd stosowane kabiny? Na pewno jest ciekawą alternatywą, ma swoje plusy, ale ma też minusy.

DŁUGOŚĆ ZABUDOWY

Homologacja pojazdu niekompletnego (czyli samego podwozia) określa maksymalną długość zabudowy. Ograniczenia wynikające z tych zapisów W praktyce przypominają naciąganie krótkiej kołdry: jeżeli wydłużymy kabinę - mniej miejsca pozostaje na skrzynie z plandeką. Czy 8 europalet to mało? Raczej w sam raz. Wszak jeżeli nawet przy klasycznej kabinie można zrobić zabudowę na 10 europalet, to i tak ograniczeniem zwykle pozostaje ładowność.

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Zdecydowana większość Masterów z zabudowami do transportu międzynarodowego to samochody o długości L3 (rozstaw osi 4.3 m) z napędem przednim. Każde przesunięcie środka ciężkości w kierunku tyłu pojazdu należy uznać w takim pojeździe za niekorzystne. Kabina tylna przesuwa zabudowę do tyłu o ok. 40 cm. Ale na środek ciężkości można też spojrzeć inaczej: jak wysoko jest umieszczony? I tutaj kabina tylna jest rozwiązaniem korzystniejszym niż usytuowana na górze tradycyjna kabina sypialna.

WAGA i ŁADOWNOŚĆ

Niestety, kabina tylna to dodatkowe kilkadziesiąt kilogramów więcej w masie pojazdu - o tyle samo zmniejsza się ładowność pojazdu.

KOMFORT I WYGODA

Przy kabinie tradycyjnej zwykle występują konfiguracje 3-osobowe. Oparcie środkowego fotela po złożeniu stanowi "stopień" do wchodzenia i schodzenia z piętra. Przy kabinie tylne zaleca się konfigurację 2-osobową, z pojedynczym fotelem pasażera. Pozwala to swobodnie przechodzić z części roboczej do części sypialnej. Wprawdzie o chodzeniu z wyprostowaną głową, jak w kabinach TIR-ów, nie ma mowy, ale i tak przestrzeni "do życia" jest nieporównywalnie więcej niż w "kurniku". Do tego dochodzi sporo pojemnych schowków, których praktycznie pozbawiona jest kabina górna. Warto jednak zaznaczyć, że schowane za fotelami łóżko, ma zaledwie ok. 65 cm szerokości w najszerszym miejscu. Nie jest to mało, ale w kabinie górnej łóżko jest zdecydowanie szersze.

GABINET I SYPIALNIA

Zwykło się uważać, że im więcej pomieszczeń - tym wyższy standard mieszkania. Kabina sypialna górna to osobne pomieszczenie, które daje poczucie odpoczynku od kabiny, w której spędziło się kilka(naście) godzin za kółkiem. 

W kabinie tylnej jakkolwiek kierowca ma poczucie przestrzeni, to jednak zasypia i budzi się z widokiem na kierownicę, a nikt nie lubi spać w miejscu pracy.

DESIGN

Może się podobać. 

AERODYNAMIKA

Ci, którzy jeżdżą twierdzą, że kabina tylna pozwala osiągnąć ok. litra oszczędności w zużyciu paliwa na 100 km względem kabiny górnej.

Poznaj promocyjny LEASING banku RENAULT!

FINANSOWANIE

Poznaj program Renault Business Finance!

FINANSOWANIE

Poznaj promocyjny KREDYT banku RENAULT!

FINANSOWANIE

Możesz dzwonić od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

ZADZWOŃ LUB NAPISZ

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1