Już w roku 2012 wprowadziliśmy do oferty nasz pierwszy samochód elektryczny - Renault ZOE. Niedługo potem na ulice wyjechała elektryczna wersja Renault Kangoo. Obecnie wszystkie nasze samochody dostawcze możesz kupić w wersji elektrycznej. Korzystają one z technologii "E-tech 100% electric". Jazda samochodami elektrycznymi Renault jest cicha, płynna i elastyczna. Pojazdy nie emitują szkodliwych cząstek stałych, tlenku azotu oraz dwutlenku węgla.
Kto powinien wybrać samochód elektryczny?
Właściwie to każdy... jeżeli tylko lubi tę technologię lub troszczy się o środowisko. W branży samochodów dostawczych dochodzą do tego racjonalne lub formalno-prawne argumenty. Są bowiem miejsca, gdzie dopuszcza się do ruchu wyłącznie samochody bezemisyjne (np. starówki zabytkowych miast). Samochód elektryczny doskonale sprawdza się również w lokalnej dystrybucji, na krótszych odcinkach (np. dostawa żywności po osiedlu).
Zalety elektrycznego samochodu dostawczego
- Ekologia - bezdyskusyjnie, chociaż rozumiana głównie jako troska o czyste powietrze w miejscu użytkowania pojazdu. Samochód elektryczny jest bowiem bezemisyjny w czasie jazdy. I to jest kluczowa korzyść dla pieszych, którzy czekając na zielone światło na przejściu dla pieszych nie muszą wdychać spalin z pojazdów, które przejeżdżają im przed nosem. A czy samochód elektryczny jest bardziej ekologiczny od spalinowego w bilansie tzn. uwzględniając jego produkcję, eksploatację i recycling? O tym możemy porozmawiać.
- Zdecydowanie niższy koszt eksploatacji. Jeżeli przyjąć, że głównym kosztem eksploatacji jest koszt energii, która służy do napędzenia pojazdu, to przewaga samochodu elektrycznego nad spalinowym jest ogromna. Jak wielka to może być różnica? Największe oszczędności mają ci, którzy mają prąd ze źródeł odnawialnych, np. z instalacji fotowoltaicznych. Również sporo mogą zaoszczędzić ci, którzy samochody ładują z wykorzystaniem tańszych, nocnych taryf. Najwyższy koszt energii oferują stacje szybkiego ładowania przy autostradach, gdzie płaci nie tylko za prąd, ale również za przywilej szybkiego ładowania w czasie przerwy na kawę (zwykle DC).
- Niższy koszt serwisu i mniejsze ryzyko awarii niż silnika spalinowego. W samochodzie elektrycznym budowa jednostki napędowej jest prostsza niż w samochodzie z klasycznym napędem spalinowym. Tutaj nie ma tłoków, układu wtryskowego czy turbosprężarki. Tutaj nie pojawia się też pytanie, czy rozrząd jest paskowy czy łańcuchowy? Owszem, jednostki wysokoprężne Renault cechuje wysoka niezawodność, ale jednak napęd elektryczny ma prostszą konstrukcję, więc nie wymaga tak wielu czynności serwisowych jak silnik spalinowy. No właśnie: "napęd elektryczny" to - w uproszczeniu - silnik elektryczny z reduktorem, a zatem nie występuje tu również skrzynia biegów. Jak mawiają niektórzy, samochód elektryczny jest wysoce niezawodny, bo "tutaj nie ma się co zepsuć".
- Komfort akustyczny dla kierowcy i otoczenia. Wiele dobrego ciągle słyszę na temat kultury pracy silników wysokoprężnych Renault. Niektórzy mówią, że są to silniki prawie bezgłośne; inni mówią, że pracują "aksamitnie"; jeszcze inni dodają, że pracują ciszej niż niektóre benzynowe. Ale dopiero silnik elektryczny daje komfort zupełnie bezgłośnej pracy.
- Wysoka wydajność i elastyczność związana ze sprawnością silnika elektrycznego. Samochód elektryczny daje poczucie pełnej mocy niezależnie od obrotów w silniku elektrycznym. Tutaj nie trzeba z tak wielkim wyczuciem puszczać sprzęgła, by uniknąć szarpnięcia. Nie trzeba się też troszczyć o to, że silnik bez pobudzenia obrotami zgaśnie. Samochodem elektrycznym jeździ się łatwiej i przyjemniej.
- Dobre właściwości jezdne i przyjemność prowadzenia. Niektórzy twierdzą, że samochodem dostawczym lepiej jeździ się załadowanym niż pustym. Wynika to stąd, że zwieszenie tylnej osi jest nieco zbyt twarde bez obciążenia, a lekki tył pojazdu nie daje pełnego poczucia kontroli nad trakcją. W samochodzie elektrycznym ten problem nie występuje. Sam silnik elektryczny jest lżejszy niż spalinowy. Bateria umieszczona pod podłogą korzystanie wpływa na środek ciężkości pustego pojazdu. Wszystko to sprawia również proporcjonalne rozłożenie masy na przednią i tylną oś, co skutkuje poczuciem lepszej kontroli nad prowadzonym pojazdem.
Oczywiście, technologia E-tech pomimo plusów ma również swoje ograniczenia. Dlatego Master, Trafic i Kangoo oferowane są jako samochody elektryczne oraz jako samochody z napędem klasycznym. Diesel bowiem jeszcze nie powiedział ostatniego słowa, ale też technologia E-tech jutro będzie jeszcze bardziej wydajna niż dzisiaj.