Renault Master od kilkunastu lat jest liderem rynku samochodów dostawczych w Europie. Pojazd posiada atrakcyjny wygląd nadwozia, niezwykle funkcjonalną i komfortową kabinę kierowcy oraz bardzo dobre własności przewozowe.
Renault Master furgon (tzw. blaszak) posiada zamknięte nadwozie blaszane ze sztywnym dachem i ścianami, odchylane drzwi tylne (o kącie otwarcia 180o lub 270o) i przesuwane drzwi boczne. Jest nie tylko funkcjonalnym furgonem - stanowi również doskonałą bazę jako pojazd do zabudowy izoterm, brygadówek, pojazdów warsztatowych, kamperów, ambulansów i innych.
Wymiary części bagażowej
Od roku 2024 Renault Master oferowany jest w następujących rozmiarach: L2H2, L3H2, L3H3 oraz L4H3, gdzie L oznacza długość (length), a H wysokość (height). Pojemność części bagażowej wynosi od 10.8 m3 dla wersji L2H2 do 17 m3 dla wersji L4H3. Pojazdy w rozmiarze L2 i L3 posiadają napędzane przednie koła (FWD - Front Wheel Drive). Najdłuższy wariant L4 ma napędzane koła tylne (RWD - Rear Wheel Drive). Oto najważniejsze wymiary części ładunkowej poszczególnych wersji (w mm):
Rozmiar | L2H2 | L3H2 | L3H3 | L4H3 |
Długość mierzona po podłodze | 3225 | 3857 | 3853 | 4493 |
Długość na wysokości metra powyżej podłogi | 3004 | 3634 | 3634 | 4286 |
Wysokość maksymalna wewnątrz | 1885 | 1885 | 2119 | 2023 |
Wysokość w świetle drzwi tylnych | 1755 | 1755 | 1755 | 1659 |
Szerokość bocznych drzwi | 1312 | 1312 | 1312 | 1312 |
Wysokość w świetlne bocznych drzwi | 1753 | 1753 | 1753 | 1657 |
Najpopularniejsza od lat jest wersja L3H2. Wynika to z faktu, że jej cena jest porównywalna do ceny wersji L2H2, a długość części bagażowej i jej pojemność jest zauważalnie większa. Rozmiar L4H3 to nie tylko jeszcze większa długość i pojemność części ładunkowej - jako pojazd tylnonapędowy ma również zwiększony uciąg na haku. Warto jednak mieć na uwadze, że Mastery z napędem na tylną oś mają podniesioną podłogę (pod nią znajduje się most napędowy), przez co ograniczona jest nieco maksymalna użyteczna wysokość części towarowej oraz wyżej znajduje się próg załadunku.
W zależności od potrzeb użytkowników oraz typu napędu, pojazd może mieć różne klasy DMC: 3300 kg, 35000 kg, 4000 kg oraz 4500 kg. Klasa DMC 3.5t dostępna jest dla pojazdów z napędem na przednią oś. Klasa DMC 4.5t występuje przy napędzie tylnym z kołami bliźniaczymi (RWD DBL).
Zabezpieczenie części bagażowej
Część bagażowa w standardowym wyposażeniu posiada trzy panele sklejkowe: na drzwiach suwanych oraz na skrzydłach drzwi tylnych. Oto fabryczne pakiety zabezpieczenia przestrzeni bagażowej:
Pakiet Cargo 1 - antypoślizgowe wykończenie podłogi przestrzeni cargo płytą wiórową; wykończenie ścian przestrzeni ładunkowej - medium); panele dolne z ze sklejki 5-wartswowej grubości 8mm; grubość 15mm = 10mm płyta wiórowa + 5mm powierzchnia antypoślizgowa
Pakiet Cargo 2 - antypoślizgowe wykończenie podłogi przestrzeni cargo płytą wiórową; wykończenie ścian przestrzeni ładunkowej - medium; punkty mocowania ładunku na ścianach bocznych przy drzwiach tylnych; oświetlenie przestrzeni ładunkowej LED; panele dolne z ze sklejki 5-wartswowej grubości 8mm; grubość 15mm = 10mm płyta wiórowa + 5mm powierzchnia antypoślizgowa
Pakiet Cargo 3 - antypoślizgowe wykończenie podłogi przestrzeni cargo płytą wiórową; wykończenie ścian przestrzeni ładunkowej - full); panele dolne z ze sklejki 5-wartswowej grubości 8mm, panele górne z ze sklejki 3-wartswowej grubości 5mm; grubość 15mm = 10mm płyta wiórowa + 5mm powierzchnia antypoślizgowa
Pakiet Cargo 4 - antypoślizgowe wykończenie podłogi przestrzeni cargo płytą wiórową; punkty mocowania ładunku na ścianach bocznych przy drzwiach tylnych; oświetlenie przestrzeni ładunkowej LED; wykończenie ścian przestrzeni ładunkowej - full); panele dolne z ze sklejki 5-wartswowej grubości 8mm, panele górne z ze sklejki 3-wartswowej grubości 5mm; grubość 15mm = 10mm płyta wiórowa + 5 mm powierzchnia antypoślizgowa
Pakiet Cargo Poly - antypoślizgowe wykończenie podłogi przestrzeni cargo płytą wiórową; wykończenie ścian przestrzeni ładunkowej polipropylen); grubość 15mm = 10mm płyta wiórowa + 5mm powierzchnia antypoślizgowa; grubość paneli 4,2mm
Pakiety zabezpieczające część bagażową wykonywane przez autoryzowane firmy zabudowujące stwarzają jeszcze więcej możliwości. Można wtedy wybrać podłogę nie tylko sklejkową, ale również z PVC lub z blachy ryflowanej. Nadkola można zamówić sklejkowe (skrzynkowe) lub z tworzywa ABS (w kształcie fabrycznego nadkola).
Boki ścian mogą być wykończone sklejką zwykłą, sklejką laminowaną lub blachą ryflowaną.
Bywa, że pomiędzy sklejką a blaszaną ścianą fabryczną stosowana jest dodatkowa warstwa wyciszająca lub termoizolacyjna. W celu bezpiecznego przewożenia ciężkich towarów, w podłodze montujemy wzmocnione ucha do mocowania linek zabezpieczających bagaż przed przesuwaniem. Niestabilne towary mogą być również mocowane linkami do listew montowanych w ścianach bocznych. Jeszcze innym sposobem stabilizującym przewóz towarów są poprzeczki montowane pomiędzy podłogą a dachem.
Silnik 2.0 dCi - do 170 KM, manualna lub automatyczna skrzynia biegów
Renault Master dostępny jest z silnikiem wysokoprężnym dCi (diesel common-rail injection) oraz jako samochód elektryczny - E-Tech electric. Od roku 2024 w samochodzie montowany jest silnik o pojemności 2.0 l (1998 cm3). Plotka głosi, że jest to nowy silnik... W każdej plotce jest nieco prawdy. Owszem, jest to nowy silnik w tym modelu. Sam silnik (chodzi o konstrukcję bazową) jest jednak starszy niż cała poprzednia generacja Mastera (2010 - 2024). Chodzi bowiem o silnik o oznaczeniu M9R, który przez lata w innych modelach Renault dorobił się opinii jednostki słynącej z niezawodności, wydajności, kultury pracy i oszczędności paliwa. W Renault Master silnik 2.0 dCi dostępny jest w wersji o mocy od 105 KM do 170 KM. Gamę jednostek napędowych uzupełnia wersja elektryczna E-tech oraz napęd wodorowy (od 2026 r).