ILE EUROPALET MOŻE PRZEWIEŹĆ "MIĘDZYNARODÓWKA"?
Jeżeli już pada powyższe pytanie, dla formalnej poprawności warto określić, o jakie europalety chodzi. Najczęściej spotykany typ, oznaczony sygnaturą EUR1 (albo po prostu EUR) posiada wymiary (długość x szerokość x wysokość): 1200 x 800 x 144 mm. Renault Master z zestawem międzynarodowym oferowany jest w wariantach do przewozu:
- 8 europalet o długości 4.20 m
- 9 europalet o długości 4.50 m
- 10 europalet o długości 4.85 m
POWIERZCHNIA ŁADUNKOWA A ŁADOWNOŚĆ
Skoro można przewieźć 10 europalet, to czy warto w ogóle rozważać zakup zabudowy na 8 europalet? Warto..., bo długość oczywiście ma znaczenie, ale długość określa nam jedynie powierzchnię załadunku. Tymczasem drugi kluczowy parametr takiej zabudowy to ładowność. Ta zaś, jest tym większa im zabudowa jest lżejsza - a lżejsze zabudowy, to te 8-paletowe. Renault Master z lekką zabudową aluminiową na 8 palet pozwala osiągnąć ładowność nawet przekraczajacą 1200 kg. Przy zabudowie 10-paletowej w uproszczeniu można przyjąć, że powierzchnia załadunku wzrasta o ok. 20%, ale ładowność maleje o prawie 10%. Co zatem wybrać?
KABINA SYPIALNA [potocznie: kurnik, gołębnik]
Kabina sypialna musi być przede wszystkim komfortowa. Oferujemy kabiny sypialne czterech dostawców: Lamar, Lamico, Pony, Spojkar. Który dostawca robi najlepsze kabiny? Zależy, co kto lubi... Same wymiary wnętrza kabiny sypialnej są poniekąd pochodną długości i szerokości podstawy (kabiny podwozia) oraz wysokości zabudowy. A zabudowy mają przecież różną wysokość... Przy niskich zabudowach (lub przy zabudowach z regulowaną wysokością) stosuje się niższe kabiny. Jeżeli ktoś jeździ do Francji i chce zaoszczędzić na opłatach, musi się liczyć z tym, że w kabinie będzie nieco niższy sufit. Przy zabudowach wysokich można się pokusić o rozmiar XL. Jeżeli kabina posiada standardową wysokość, a zabudowa jest od niej wyższa, to jej aerodynamikę można poprawić małym spojlerem.
Kabina sypilna niekoniecznie jednak musi być montowana jako kabina dachowa. Alternatywnym rozwiązaniem jest umieszczenie kabiny sypialnej za kabiną podwozia. Wprawdzie zabudowa musi być wtedy ok. 40 cm krótsza (lub po prostu przesunięta), ale można zyskać i na wyglądzie i na aerodynamice. Tego typu kabiny oferują firmy Spojkar (Spojtrak) i Wejkama (Heavy Truck).
Kabiny sypialne wykonywane są z laminatu poliestrowo-szklanego pokrytego powłoką lakierniczą. Dzięki temu są lekkie i można im nadać aerodynamiczne, miły dla oka kształt. Dobrą izolację termiczną zapewnia pianka poliuretanowa. Wnętrze jest zwykle posiada welurową tapicerkę w kolorach i wzorach mających zapewnić relaks i ukojenie. Przyciemnione okna dają poczucie prywatności i chronią wnętrze kabiny przed nadmiernym nagrzewaniem. Odpowiednią temperaturę gwarantuje ogrzewanie postojowe: Webasto lub Eberspaecher - zwykle o mocy 2 kW.
ZAWIESZENIE PNEUMATYCZNE [potocznie: miechy, poduchy]
Resory pneumatyczne pozwalają na maksymalizowanie nośności pojazdu dzięki możliwości użycia zmiennego ciśnienia powietrza. Zwykle tzw. "międzynarodówki" nie wożą lekkich rzeczy... a wtedy mogą się pojawić problemy ze sterownością i boczne kołysanie. Problemom tym zapobiegają resory pneumatyczne, stanowiące uzupełnienie fabrycznego systemu zawieszenia pojazdu. Montowane są pomiędzy ramą a tylną osią pojazdu - zarówno w wersji z napędem na przednią oś jak też w wersji z napędem na tylną oś. Zwykle pojazd od razu wyposażony jest w kompresor, pozwalający kierowcy regulować ciśnienie bez wychodzenia z kabiny (w Renault Master sterowanie wraz z manometrem zamontowane jest za fotelem kierowcy).
PLANDEKA
Ot, płachta nieprzemakalnego materiału. Zwykle srebrna, chociaż możliwości są bardzo duże:
Istnieje również możliwość wykonania plandeki reklamowej.