Zabudowa izotermiczna lub chłodnicza gwarantuje stabilną temperaturę wewnątrz kontenera niezależnie od pory roku i warunków zewnętrznych. Przeznaczona jest do przewozu towarów w kontrolowanej temperaturze m. in. w branży spożywczej, farmaceutycznej oraz cateringowej.
Czym się różni izoterma od chłodni?
Zadaniem izotermy jest przewóz towarów w stałej temperaturze - tej, w której zachowują one swoje pierwotne właściwości. Izoterma nie musi chłodzić. Wystarczy, że izoluje towar od temperatury zewnętrznej. Dlatego kontener izotermiczny przeznaczony jest do transportu na krótkich i średnich dystansach towarów umiarkowanie wrażliwych na zmianę temperatury. Dodatkową zaletą kontenera izotermicznego jest ochrona towaru przed wpływem innych czynników zewnętrznych jak np. kurz czy wilgoć.
Zabudowa izotermiczna sprawdzi się w transporcie artykułów spożywczych, chemicznych, farmaceutycznych czy przemysłowych.
W ścianie czołowej zalecamy wzmocnienie konstrukcyjne, dzięki któremu można na niej zamontować agregat chłodniczy. W ten sposób izotermę można przekształcić w chłodnię.
Kontener chłodniczy posiada agregat chłodniczy, który zapewnia transport towarów w stałej, określonej temperaturze. Najczęściej sprzedajemy chłodnie wykorzystywane do transportu towarów świeżych, niemrożonych, jak np. produkty garmażeryjne, wyroby cukiernicze, wędliny, owoce i warzywa. Stałej temperatury wymaga transport leków. Dlatego tego typu chłodnie często posiadają rejestrator temperatury, potwierdzający transport od momentu załadunku do rozładunku w ściśle określonej temperaturze.
Konstrukcja ścian i agregat chłodniczy
Grubość ścian kontenera ściśle powiązana jest z klasą izolacji i wymaganą temperaturą wewnętrzną. Im mniejszy jest współczynnik przenikania ciepła tym izolacyjność zabudowy jest większa. Bywa, że w jednej chłodni trzeba przewieźć towary w różnych temperaturach. W tym przypadku przestrzeń chłodni dzielimy na dwie komory. Ściana (przegroda) pomiędzy nimi może być stała lub przestawna. Specjalny system wentylatorów kontroluje przepływ chłodnego powietrza z komory o niższej temperaturze do komory z wyższą temperaturą.
Agregat chłodniczy dobierany jest zarówno względem wymaganej temperatury, jak też względem charakteru użytkowania. Wydajniejsze agregaty wymagane są do lokalnej dystrybucji, gdzie następuje częsta wymiana ciepłego powietrza z chłodnym powietrzem wewnątrz. Agregat chłodniczy może mieć pojedyncze zasilanie (od silnika samochodu) lub podwójne, zwane też zasilaniem postojowym (elektryczne, z sieci 230V).
Zalety izotermy / chłodni kontenerowej
Największą zaletą kontenerów izotermicznych budowanych na podwoziu jest płaska podłoga (bez nadkoli) oraz duża powierzchnia podłogi i duża kubatura. O ile w izotermie wewnętrznej na furgonie L3H2 można zmieścić tylko 4 EP, to w kontenerze na na podwoziu L3 można zmieścić aż 8 EP.
Wysokość rampowa i podpory stabilizujące
Doki przeładunkowe większości magazynów uwzględniają manewrowanie samochodami ciężarowymi i TIRami. Różnica wysokości między rampą przeładunkową a zewnętrznym podłożem wynosi zwykle ok. 120 cm. Jeżeli wysokość rampy jest stała i dostosowana do TIRów, wówczas podłoga samochodu dostawczego znajduje się zauważalnie niżej progu rampy. Jeżeli rampa nie ma możliwości regulacji wysokości (np. za pomocą mostków przeładunkowych) wówczas podczas przeładunku wózek paletowy nie może wjeżdżać, a także wyjeżdżać z samochodu dostawczego. Ograniczenie to możemy zlikwidować poprzez modyfikację konstrukcji podpodłogowej i zastosowanie podwyższonej ramy pośredniej. Dodatkowo w tylnej części pojazdu montujemy podpory stabilizujące. Zapobiegają one drobnym wahaniom poziomu podłogi w momencie przechodzenia operatora z samochodu do magazynu i z powrotem. Podpory stabilizujące są szczególnie przydatne w początkowej fazie rozładunku, kiedy samochód jest w pełni obciążony, a ugięty resor nieco obniża podłogę samochodu. Podobna sytuacja ma miejsce podczas załadunku, kiedy z czasem podłoga samochodu nieco obniża się.
Powyższe rozwiązanie możliwe jest do zastosowania w dostawczym Renault Master przy każdej zabudowie na podwoziu: izotermie, chłodni, kontenerze, skrzyni.
Kontener izotermiczny może mieć kabinę sypialną górną lub tylną, co gwarantuje możliwość odpoczynku dla kierowcy w każdym miejscu i czasie.