Są tacy, którzy samochody dzielą na projektowane od zewnętrz i projektowane od wewnątrz. Te pierwsze zwykle przyciągają wzrok wyrafinowanym designem; te drugie zaś cenione są za walory użytkowe. Renault Trafic to samochód, który należy do obu grup. Z zewnątrz wygląda na solidny i praktyczny. Wewnątrz jest samochodem pojemnym i przyjaznym użytkownikowi - jak żaden innym samochód w tym segmencie.
Średni, ale ponadprzeciętny
Renault Trafic należy do segmentu vanów średniej wielkości. Jest zdecydowanie większy niż kompaktowy Kangoo VAN. Jest też zauważalnie mniejszy niż przeznaczony to dużych i ciężkich towarów Renault Master. Renault Trafic jest zatem samochodem, którym manewruje się podobnie jak samochodami segmentu D/E. Uniesione miejsce kierowcy daje komfort wsiadanie i podróżowania właściwy SUVom. Umiarkowana wysokość samochodu pozwala zmieścić się w większości garaży podziemnych (niecałe 2 m dla wysokości H1). Całkiem pojemna przestrzeń bagażowa zwykle jest wystarczającą do transportu większości towarów.
Renault Trafic o długości L2 jest o 40 cm dłuższy niż wersji L1. O tyle również dłuższy jest w nim rozstaw osi, co pozytywnie wpływa na stabilność samochodu (zwłaszcza pod obciążeniem). Wersja L1 ma z kolei inną zaletę: przy całkowitej długości ok. 5 metrów niemalże mieści się na standardowych miejscach parkingowych i jest samochodem bardziej zwrotnym.
Zabezpieczenie części bagażowej
Trafic wykorzystywany jest najczęściej jako uniwersalny samochód transportowy. By ochronić część bagażową przed przedwczesnym zużyciem, często montujemy zabezpieczenie podłogi, ścian i nadkoli. Dostępne są dwie wersje zabezpieczenia fabrycznego:
- pakiet Cargo 1: gumowa, antypoślizgowa sklejka na podłodze + plastikowe panele zabezpieczające ściany do połowy ich wysokości
- pakiet Cargo 2: antypoślizgowa sklejka na podłodze + pełne zabezpieczenie ścian zwykłą sklejką (łącznie z nadkolami)
W zabudowach realizowanych przez autoryzowane firmy partnerskie coraz częściej pojawia się sklejka laminowana lub lżejsze od niej panele polipropylenowe.
Silnik 2.0 dCi lub elektryczny
Renault Trafic dostępny jest z silnikiem wysokoprężnym dCi (diesel common-rail injection) oraz z napędem elektrycznym - E-Tech 100% electric. Silnik 2.0 dCi (M9R) jest jedynym dostępnym silnikiem klasycznym, występującym w wariantach o mocy od 110 do 170 KM. W mocniejszych wersjach dostępna jest nie tylko manualna, ale również automatyczna skrzynia biegów. Klasyczny napęd spalinowy najlepiej sprawdza się w transporcie dalekobieżnym oraz przy dużych obciążeniach (np. przewóz ciężkich towarów, zabudowa z agregatem, holowanie ciężkiej przyczepy). W sektorze dostaw lokalnych, przy przejazdach na krótkich odcinkach, warto rozważyć wybór wersji elektrycznej.